Tour in Berlin

Okej, så, nu kommer lite bilder från Berlin!
Ska försöka förklara så gott jag kan vad alla bilder handlar om, men det var så sjukt mycket att ta in, så det skulle inte förvåna mig om jag har glömt hälften. Hur bra tour som helst, vår Tour-guide, David, var hur awesome som helst. Han kom från England så han hade ingen krånglig dialekt = man förstod allt han sa. Plus att han var hur rolig som helst. Försökte lätta upp stämningen helt enkelt. Om ni någon gång far till Berlin, gå med dem här, ni kommer inte att ångra er:

FREE TOUR BERLIN

Och nu, BILDER, WOHO! Har självfallet bara tagit med det mest intressanta, etc, etc. Annars får jag sitta och fixa bilder hela dagen, haha.



Touren började på Brandenburger Tor. På bilden är den välkända stadsporten.


Statyn högst uppe på porten. Kvinnan i vagnen heter Victoria - gudinannan av seger - och statyn blev faktiskt stulen av Napoleon när han invaderade och tog över Berlin. Man kan se att Victoria sneddar lite med blicken, varav de flesta säger att hon tittar mot ett speciellt hus - huset där Frankrike har sin ambassad. Sort of funny.


Anna - Tora - Sara. På Brandenburger Tor!
Världens bästa syster och världens bästa kusiner!
(Självfallet med Johan också, men han fick inte vara med på bilden :c)


Tysklands statshus. Glaskupolen är tillbyggd efter andra världskriget som en symbol att den Tyska regeringen alltid är "bevakade" av folket. Den är öppen för allmänheten, men man måste boka en plats för att kunna gå in.


Vår guide, David, vid Berlins memorial för alla judar som dog i andra världskriget.
Konstnären sa aldrig vad det skulle föreställa, utan lämnade fantasin till de som får se det. Vissa säger att de påminner om gravar, att man passerar under jorden när man går mellan stenblocken. Jag vet faktiskt inte vad jag tror att det är. Förmodligen gravstenar, i olika storlekar. Eftersom att det inte spelade någon roll hur gammal, liten, stor eller utbildad man var. Första gången någonsin så var det ren och skär rasism som pågick i koncentrationslägrena.


Jag vid minnesmärket till judarna. (no shit, men vad ska man skriva lixom? xD)


Minnesmärket. Hur stort som helst!


Troligen ett av de mest kända märkerna från Berlin.
Sara berättade en historia om denna soldat, som sägs har funnits på riktigt. Han befann sig på östsidan, där kommunisterna (Sovjetunionen) regerade. Och när han såg vad som höll på att hända (när de började bygga muren, etc, etc), så tog han sitt pick pack och hoppade över till västsidan. Jag hade gjort detsamma. Flaggan som har ett hål i sig är verkligen en tänkvärd symbol för ett rike som blev så splittrat.


Vår grupp på en sandig parkering. Men så klart inte vilken parkering som helst.
Hitlers bunker, där han spenderade de sista veckorna i sitt liv ligger under detta sandtag. Nazisterna försökte spränga sönder bunkern innan de forslade sand över den, utan att lyckas. Någonstans där under finns fortfarande bunkern.


Där Berlin muren har gått ser det ut så här.


Och det som finns kvar av Berlin muren ser ut såhär.



Ett av de få hus som fortfarande finns kvar sedan andra världskriget. Hålen i väggen är från skottavlossningar.


En av de få nazistbyggnader som finns kvar. Detta var här som, under andra världskriget, nazisternas "air-force" låg. Vet inte hur man säger det på svenska, haha. Vafan. Ja, men ni förstår.


Checkpoint Charlie! Här var alltså USAs Checkpoint. Det var här väst- och östsidan mötte varandra.


"Your are entering American Sector.
Carrying weapons off duty forbidden.
Obey traffic rules."


Checkpoint Charlie.


Sedan kom vi till torget där bokbränningen skedde. Alla böcker som verkade vara "un-German" var brända. Detta skedde 1933. Allt. Tusentals med böcker brändes den natten. Nu finns det memorial för det också. Jag tycker att det är helt fruktansvärt att man kan göra något sånt. Böcker, som står för all kunskap i världen. Jag blir så fruktansvärt förbannad så jag vet inte ens vad jag ska säga.


Ett citat som stod i en av böckerna som brändes den nattem.
Det som står, betyder på ett ungefär:
"Det var bara en inledning,
där man bränner böcker
kommer man slutligen även att bränna människor.
"
Historia har ju en skrämmande vana att upprepa sig själv. :c


Staty på Fredrik den store. Snygg heeezt!


Det främsta universitetet i Berlin. Bland annat Albert Einstein har undervisat här.
Hade inte haft något emot att studera här i Berlin ett halvår eller så c::: hähähä


Så avslutar jag med en fin liten staty innan ni dör av att läsa för mycket intressant information på samma gång, haha. Nejdå. Men som sagt, sjukt intressant stad. Jag är helt s-å-l-d! Åk dit, och ta med mig när ni ändå är i gång, haha.

Fler inlägg med bilder från koncentrationslägret och Zoo:et kommer! Får se om det blir något ikväll eller om jag väntar tills i morgon. c:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0