TOP 5 K-DRAMA

Yes, nu har jag bestämt mig för att dra ihop en lista med de koreanska draman som jag helt enkelt tycker bäst om! Jag har inte bloggat om något vettigt på senaste tiden, så jag tänkte att det här kanske skulle kunna hjälpa en del på traven. Förhoppningsvis så kanske det är någon själ därute som till och med börjar titta på ett drama. Låt mig bara säga i förväg, att det är det absolut bästa du någonsin kommer göra. Det finns helt enkelt inte något västerländskt som kommer upp i klass med koreanerna. Dem är outstanding.
Och om en till person säger; "Ja, fast jag är ju mer åt det amerikanska hållet", så kommer jag DÖ.
För vem är inte mer åt "det amerikanska hållet" med tanke på att filmer och serier från USA är i stort sett det enda vi ser? Ge det en chans och jag lovar att du inte kommer bli besviken!
 
Med Kim So Yun och Park Shi Hoo som huvudrollerna.
 
 
Ma Hye Ri (spelas av Kim So Yun) är en kvinna med enastående minne och focus, vilket gjorde att hon klarade slutprovet för att bli åklagare utan problem. Dock är hon mer intresserad av mode och dessutom ogillar hon hårt arbete, vilket gör att hon inte är den idealiska åklagaren. Men trots henne konflikter med sina medarbetare och sitt kämpade med svåra uppdrag, mognar hon till slut och blir en lysande åklagare.

Vid beskrivningen kanske det inte låter som en särskilt bra serie, men tro mig när jag säger att det verkligen är det! Det har, precis som City Hunter, en något djupare handling är bara drama hit och dit, vilket gör att det blir roligare att titta på. Skådespelarna är jätteduktiga på att spela sina roller, plus att dem ser väldigt bra ut!

 
Med Lee Chung Ah och Jung Il Woo som huvudrollerna.



Yang Eun Bi (spelas av Lee Chung Ah) är en collegestudent som håller på att förbereda sig för sitt slutprov som är det sista steget för att hon ska kunna uppfylla sin dröm att bli High School-lärare. Av tillfällighet träffar hon Cha Chi Soo (spelas av Jung Il Woo), som är en arrogant och bortskämd son, vars far äger det största matföretaget i Sydkorea.
Efter många om och men slutar det med att de börjar jobba på samma Ramyun Shop (nudel-restaurang).

Detta drama kan seriöst vara det roligaste dramat jag sett. Det är vissa scener som är så fruktansvärt roliga att jag grät och fick kramp i magen av skratt! High-lighten på serien är i Episode 3: basketmatchen. Jag säger inget mer än det - men om ni väljer att inte se serien, se det i alla fall. Det är h.i.l.a.r.i.o.u.s.
Hade svårt att bestämma mig om den här skulle hamna på tredje platsen eller inte, men ja, det fick bli såhär nu!
 
 
Med Park Shin Hye och Jang Geun Suk som huvudrollerna.
 
 
Dramat utspelar sig i nutida Seoul, där A.N.JELL är tidernas största pop-grupp. Ledningen av gruppen har bestämt sig för att ta in ännu en sångare till gruppen, eftersom att den nuvarande sångaren, Hwang Tae Kyung (spelas av Jang Geun Suk) har en röst som är överanstängd och börjar brista.
Den nya medlemen, Go Mi Nam, har dock blivit försenad pågrund av en ögonoperation som gick fel i USA, precis när han ska skriva på kontraktet. Hans agent kommer då på den "genialiska" idén att låta hans tvillingsyster (som förövrigt utbildar sig sin nunna), Go Mi Nyu (spelas av Park Shin Hye), klä ut sig till sin bror och skriva på kontraktet. Go Mi Nyu, som inte vill förstöra sin brors chans att bli känd, går med på att klä ut sig till honom.
Sen blir det lite komplikationer som gör att hon måste klä ut sig till sin bror i flertalet veckor, tills dess att han kommer tillbaka. Frågan är hon hon kommer kunna hålla hemligheten hur länge som helst?

Ett riktigt roligt drama med snygga skådespelare och bra låtar!
 
 
Med Song Hye Kyo och Jung Ji Hoon (aka Bi/Rain) som huvudrollerna.
 
 
Kan vara för att det här är det första K-drama som jag någonsin såg som den hamnar så här högt upp på listan. Men det är även för att Song Hye Kyo är den bästa kvinnliga skådespelerska som jag sett. Hennes personlighet och minspel är helt klockrena!
Full House handlar om Han Ji Eun (spelas av Song Hye Kyo) som är en drama-författare. Hon blir lurad på alla sina pengar och till och med sitt hus av sina två bästa vänner. Hon är strandfast i Kina utan några pengar över huvudtaget, och lyckas återvända till Korea med hjälp av en känd skådespelare från Sydkorea, Lee Young Jae (spelas av Bi). När hon återvänder så får hon reda på att hennes hus, som hennes pappa byggt när hon var liten, har köpts av just denna kända skådespelare.
Utan att, ännu en gång, säga för mycket, så lyckas hon få flytta in i huset igen med hjälp av ett kontrakt. Och där tar serien fart med massor av pinsamma situationer, bråk, kärlek, etc. Helt klart ett måste att se!

 
Med Lee Min Ho och Park Min Young som huvudrollerna.


Utan att spoila ett helt genialistisk första avsnitt av serien, så ska jag försöka berätta vad serien handlar om.
Lee Yoon Sung (spelas av Lee Min Ho), får ett jobb i Sydkoreas Blue House (vilket i stort sett är som USAs vita hus). Han planerar att hämnas på fem politiker som orsakade hans fars död under 80-talet och får hjälp av sin surrogatpappa. Med folket på sin sida får han namnet "City Hunter".
En helt otrolig serie som trots sin djupa och genomtänkta handling även fångar både kärlek och drama. Helt klart den bästa serie jag sett! Ett plus i kanten är att alla skådespelarna är ruskigt snygga.


Sen måste jag bara inflika att detta är endast draman som jag har sett - plus att det är en "Top 5"-lista, så jag får inte med alla som jag tycker är värda att se. Just nu håller jag på att följa några lovande draman som kanske toppar listan när dem är klara. Jag får helt enkelt göra en ny om några månader (; Eller så gör jag en längre så jag får med alla som jag tycker mycket om!

För de som inte vill ladda ner säsongerna så kan jag tipsa om några sidor som streamar dem med någorlunda bra kvalité:

http://www.dramacrazy.net/
http://www.epdrama.com/

Sedan brukar det även finnas på Veoh och Youtube.
Alla avsnitt till "You're Beautiful" och "Flower Boy Ramyun Shop" finns till exempel på Youtube i riktigt bra kvalité, så ta en titt där!

Så, vad väntar du på?! Koppla i HDMI-kabeln i TVn, gör en god kopp té med honung och spendera kvällen framför ett riktigt bra koreanskt drama!



Kommentarer
Postat av: nathalie

Hej där :)

Vad har du för planer inför nyår ?

kram

2012-11-27 @ 23:59:20
URL: http://rasmusmamma.vimedbarn.se/
Postat av: nathalie

Hej där :)

Vad har du för planer inför nyår ?

kram....

2012-11-27 @ 23:59:25
URL: http://rasmusmamma.vimedbarn.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0